Kokerrok met stoomboten en waterdieren

Doorzoek de website met tags
ca. 1880

Aaneengenaaide kokerrok, gemaakt in een (Indo-)Chinese werkplaats. De rode kepala ('hoofd') is traditioneel en bevat tumpal en papan, gevuld met florale motieven. Tussen de tumpal staan kleine bloemen afgebeeld. De blauwe badan ('lichaam') heeft, in zeven horizontale banen, stoomboten en waterdieren. Volgens Heringa zijn stoomboten een van de motieven die populair werden na de expansie van de Nederlandse koloniale macht overzee naar andere eilanden, waardoor motieven als schepen, treinen en later vliegtuigen typische voorbeelden werden van de nieuwe, moderne batikstijl (1996). De doek was bestemd voor de export naar Palembang.