Kokerrok met schuine banen met verschillende motieven

ca. 1910

Rok met de badan ('lichaam') in garis miring (volgens de informant van de verzamelaar udan liris: zachte regen, een vorm van garis miring), diagonale banen, die gevuld zijn met verschillende motieven, o.a. parang. De parang is een van de koninklijke symbolen van Midden-Java, die in de 18e eeuw door de sultans werden verboden voor de gewone burgers om te dragen (McCabe Elliot, 1984). De kepala ('hoofd') is in Chinese stijl, wat betekent dat de traditionele rij verticale driehoeken overschaduwd worden door de middenruitvormen (Dit heet gigi balang, Heringa, 1996). De papan bevatten florale motieven, waaronder een grotere bloemvorm. Het ontwerp heet bang biru udan liris (rood-blauw, zachte regen). De rok is gemaakt in een peranakan werkplaats en was bedoeld voor Indo-Chinese en Indo-Europese afneemsters, alsook voor de export.