Kokerrok met grote fabelvogels en bloemen en takken met druiven

ca. 1900

Crème- en roodkleurige aaneengenaaide kokerrok, met kepala ('hoofd') met tumpal (rij verticale driehoeken) en papan (sierrands). De tumpal zijn gevuld met vogelfiguren, terwijl de papan florale motieven en vlinders bevatten. De badan ('lichaam') heeft takken met grote bloemen en druiven er aan, en grote vogels er tussen in. Veldhuisen geeft het motief de naam anggur, wat vertaalt wordt als stek van een plant, of wijn (woordenboek). Deze rok is gemaakt in een (Indo-)Chinese batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.