Kokerrok met groot slang- of draakmotief en bloemen

ca. 1975

Kokerrok in de kleuren bruin, blauw, grijs en wit. Centraal staat een grote afbeelding van de naga: een mythische draak of slangfiguur dat de onderwereld symboliseert, alsmede water en Moeder Aarde. De naga is het tegenovergestelde van de Garuda, de heilige vogelfiguur die de hemel en de zon representeert (MCCabe Elliot, 1984). Onder de naga bevinden zich bloemranken, en de gehele badan heeft een blauwe achtergrond. De kepala heeft geen tumpal, en bestaat uit diagonale banen (garis miring) met bloemmotieven op verschillend een rode, crème of blauwe achtergrond (van Roojen, 1998). Volgens Veldhuisen draagt de doek kenmerken van de batiks van Masina. Masina. H. Mohammed Masina en zijn vrouw zijn belangrijk geweest in het doen herleven van de heilige patronen van de vorstenhoven van Cirebon. Hun batikwerk was zo buitengewoon fijn, dat zij als pioniers genoemd worden bij deze heropleving, terwijl eigenlijk een andere familie (Madmil) als eerste enkele van de nobele Cirebon motieven terugbrachten. De Masinas zijn derde generatie batikkers; ze gebruiken traditioneel bruin op crème of gebruinde ondergrond, terwijl Chinees blauw en rood hun werk eveneens karakteriseert. Deze familie is erg belangrijk voor het voortbestaan van fijn Cirebon batik tulis (McCabe Elliot, 1984). Deze doek was bestemd voor Indonesië en de export.