Kokerrok met geometrisch geheel van florale motieven

ca. 1880
Palembang (stadsgemeente)

Een (Indo-)Chinese kokerrok, waarvan de badan ('lichaam') versierd is met een zich repeterend geheel aan geometrische motieven, bekend onder de algemene noemer ceplok. Naar de gegevens van de verzamelaar zijn de motieven in dit geval jlamprang, abstracte bloemvormen, maar hij noemt ook de term cinde. Cinde is volgens Heringa afgeleid van de zijden doeken van Sindh (Gujarat, India). De term wordt volgens haar in de archipelago gebruikt voor patola textiel (dubbele ikatdoeken uit Gujarat), doeken die tot in de laat 18e eeuw geïmporteerd werden en zeer gewaardeerd werden vanwege ceremoniële doeleinden (1996). De verzamelaar geeft de doek ook nog de naam kain Palembang. De doek was bestemd voor de export naar Palembang.