Kokerrok met florale motieven op oranje veld

ca. 1920

Kokerrok in de kleuren rood, blauw, groen, geel, oranjebruin en wit. De badan heeft een oranjebruine achtergrond, met een achtergrondmotief van ukel (kleine ranken) en bladeren. De kepala is in Peranakan-stijl en bestaat uit tumpal en een verticale baan met ruiten er tussenin (gigi balang). De papan zijn gevuld met chrysanten, bloemen die bloeien in de herfst en derhalve die fase in een mensenleven representeren: de middelbare leeftijd (Heringa, 1996). Sarungs met een complete centrale kepala waren oorspronkelijk bedoeld voor slaven, terwijl die met een kepala aan een uiteinde werden gedragen door vrouwen die zich van slaven wilden onderscheiden. na de afschaffing van de slavernij in 1860 werden sarungs beschouwd als de minder officiële variant van de kain panjang (van Hout, 2001). De verandering in kepala kwam door de behoefte van Indo-Chinezen hun gemengde afkomst te benadrukken ten opzichte van overige etnische groeperingen (Heringa, 1996). Deze doek was bestemd voor de Peranakan markt en voor de export.