Kokerrok met bloemboeketten, pauwen en vlinders op florale achtergrond

ca. 1920

Een met rood, blauw, geel en groen op wit gebatikte Indo-Chinese kokerrok, met de kepala ('hoofd') in typisch Chinese stijl, gigi balang genaamd, waarbij de tumpal overschaduwd worden door de middenruit (Heringa, 1996). Beide zijn gevuld met drukke, florale motieven. De badan ('lichaam') bevat driemaal een boeket, met er op pauwen, en er boven vogels en vlinders op een achtergrond van bladmotief (door Veldhuisen onder de algemene term latar isen gebracht). Boeketten zijn van oorsprong Europese motieven, maar werden door de Indo-Chinezen al gauw gebruikt als statussymbool, waarbij de soort afgebeelde bloemen en gebruikte kleuren een symbolische betekenis hebben (Heringa, 1996). Deze doek is een zogenoemde tiga negeri, waarmee wordt aangeduid dat hij op drie verschillende plaatsen is vervaardigd. De rok is nu losgemaakt en was bestemd voor alle culturele groepen.