Kokerrok door Tjioe Tjat Kwee met chrysantboeketten, twee grote vlinders en vele vlindertjes

Maker
Vervaardiging: Tjioe Tjat Kwee
ca. 1940

Aaneengenaaide kokerrok met groene kepala ('hoofd') met chrysantboeket en twee grote Chinese vlinders en kleine vlinders er boven en ernaast, en badan ('lichaam') op oranje achtergrond met driemaal het patroon van de kepala. Boeketten zijn oorspronkelijke echt Europese motieven, maar werden snel populair onder Indo-Chinezen, vooral na hun wettelijke gelijkstelling in 1920 aan de (indo-)Europeanen, als statussymbool (Heringa, 1996). De bloemen en vlinders zijn gedaan in lichtblauw, groen, rose, lichtbruin en wit. De doek is gemaakt door (Indo-)Chinezen en was bestemd voor alle culturele groepen.