Kokerrok door S...Kwat... met bloemboeketten, vlinders en vogels

ca. 1930

Kokerrok in pasteltinten met bloemboeketten op de badan ('lichaam'), en de kepala ('hoofd') met verticale, verschillend gekleurde banen, die gevuld zijn met bloemslingers. Boven de boeketten vliegen nog vogels en vlinders. Boeketten zijn van oorsprong Europese motieven, maar werden door de Indo-Chinezen al gauw gebruikt als statussymbool, waarbij de soort afgebeelde bloemen en gebruikte kleuren een symbolische betekenis hebben (Heringa, 1996). De verzamelaar noemt het achtergrondmotief van de badan behang. De rok was machinaal genaaid, maar is nu open. De man via wie de verzamelaar de doek heeft verworven geeft de termen dlorong (verwijst naar de golvende verticale banen van de kepala) en buket tanahan, buket spreekt voor zich; tanahan is de Pasisir (Noordkust) term voor achtergrondmotief (in Midden-Java latar genoemd). Als story tenslotte geeft Veldhuisen dilarang..diagan-gade. De rok is vervaardigd in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor die bevolkinsgroep en voor de export.