Kokerrok door Oey Soe Tjoen met chrysanten en vogels in diagonale banen, en groot vlak met 'verboden motief'

Maker
Vervaardiging: Oey Soe Tjoen
ca. 1925

Losgemaakte kokerrok met blauw, groen en geel op blauwe kepala ('hoofd') en crèmekleurige badan ('lichaam'). De kepala bevat een Europees motief: een boeket chrysanten (buketan; buket) waarnaast vogels vliegen en kleinere bloemen zijn afgebeeld. Boeketten zijn oorspronkelijke echt Europese motieven, maar werden snel populair onder Indo-Chinezen, vooral na hun wettelijke gelijkstelling in 1920 aan de (indo-)Europeanen, als statussymbool (Heringa, 1996). De verzamelaar Veldhuisen noemt de achtergrond garis miring, maar het lijkt op een variatie van het traditionele banji-motief, een eeuwenoud batikpatroon dat is afgeleid van de swastika. Swastika betekent in het Sanskrit welzijn, terwijl het Chinese woord banji geluk, een lang leven en welvaart symboliseert (van Roojen, 1998). De doek is gemaakt in een zeer bekende Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.