Kokerrok door Oey Siok Kiem met bloemboeketten en fabelvogels

Vervaardiging: Oey Siok Kiem
ca. 1970

Veelkleurige aaneengenaaide kokerrok met bloemboeketten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De boeketten op deze sarung bevatten onder andere bloemen die lijken op narcissen, een Europese lentebloeier, die vaak wordt afgebeeld op kleding voor pas gehuwden (Heringa, 1996). De bloemen zijn volgens een papiertje dat aan de registratie van Veldhuisen bevestigd zit, orchideeën, die vele associaties oproepen, onder ander met liefde, schoonheid en talloos nageslacht (idem). De achtergrond is gevuld in kleine takken (latar isen, opvulmotief), die volgens Heringa gezien kunnen worden als gelukwensen voor vruchtbaarheid en welvaart (idem). Ook zijn nboven de boeketten sierlijke fantasievogels afgebeeld, die doen denken aan de mythische feniks, een Chinees welvaartsymbool (idem). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De doek is gemaakt door (Indo-)Chinezen, en was bestemd voor all culturele groepen volgens de verzamelaar Veldhuisen.