Kokerrok door Oey Mok Tjoe met bloemboeketten

Maker
Vervaardiging: Oey Mok Tjoe
ca. 1950

Een door een Peranakan batikkerij vervaardigde kokerrok met lichtbruine badan ('lichaam') en olijfgroene kepala ('hoofd'). Op de kepala staat een boeket afgebeeld, met het motief cempaka mulya. De cempaka mulya is de bloem van de kamboja boom, de tulpboom, die op Java op begraafplaatsen wordt geplant en derhalve ancestrale connotaties heeft als traditioneel Pasisir motief. Doeken met dit patroon werden gedragen door moeders van bruidsparen (Heringa, 1996). Heringa meldt tevens dat de geur van de cempaka een bedwelmend effect had, zoals de liefde (idem). Veldhuisen merkt in zijn registratie op dat het achtergrondmotief latar isen (opvulmotief; Heringa geeft aan dat aan de Noordkust deze opvulmotieven bekend zijn onder de naam tanahan, 1996) van de badan, die driemaal het kepala-motief bevat, misschien met een cap is gedaan. Op een papiertje dat aan zijn registratie zit bevstigd, staat de naam van het ontwerp: semarangan cempaka mulya. De doek werd gemaakt voor de Chinese afzetmarkt en voor de export.