Kokerrok door Oey Kik Hwa met bloemboeketten, vogels en vlinders

Vervaardiging: Oey Kik Hwa
ca. 1950

Een aaneengenaaide kokerrok in vele kleuren met bloemboeketten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De afgebeelde boeketten bevatten wellicht anjers, die voor Europeanen fijngevoeligheid representeren (idem), maar ook door Peranakan veel worden gebruikt als motieven op hun kleding. In de boeketten staan boven elkaar twee pauwen afgebeeld, die volgens Heringa universeel verwijzen naar een huwelijk of bruiloft. In het Chinese symboliek staat de pauw voor schoonheid en waardigheid (1996). Boven de boeketten vliegen Chinese vlinders, symbool voor huwelijks geluk, en siervogels. Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De doek was bestemd voor (Indo-)Chinese afneemsters en voor de export.