Kokerrok door Oey Hian Whie met bloemboeketten, vlinders en vogels

Maker
Vervaardiging: Oey Hian Whie
ca. 1940

Een nu opengemaakte kokerrok met Europese boeketten, met een kepala ('hoofd') in donkergroen en de badan ('lichaam') in diagonale banen. Boven de boeketten vliegen een Chinese vlinder en een kleine vogel. De boeketten bestaan uit anjers, die voor Europeanen fijngevoeligheid symboliseren, en kleinere bloemen. Aangezien (Indo-)Chinezen na hun wettelijke gelijkstelling aan (Indo-)Europeanen in 1920 batik gingen dragen waarmee zij hun hogere status konden aantonen, was deze doek waarschijnlijk bestemd voor een vrouw van die bevolkingsgroep (Heringa, 1996). Vlinders symboliseren volgens Heringa het huwelijks geluk, hoewel na verloop van tijd de luxueuze kwaliteiten van de batiks en een overvloed aan kleur belangrijker werden in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). Volgens de verzamelaar Veldhuisen was de doek gemaakt door en voor Chinezen, en bestemd voor de export.