Kokerrok door Nj. Njoo Djwan Bu met bloemboeketten en vogels

Vervaardiging: Nj. Njoo Djwan Bu (ca. 1925)
ca. 1950

Veelkleurige rok met bloemboeketten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De afgebeelde bloemen zijn wat onduidelijk maar zouden chrysanten kunnen zijn, die voor Peranakan vrouwen de middelbare leeftijd symboliseren daar ze de herfst representeren (idem). Verder zijn nog vlinders en vogels afgebeeld. Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De badan heeft een parang-variatie in garis miring (diagonale banen) als achtergrondpatroon, terwijl de kepala een geometrische achtergrond heeft (latar isen, naar Veldhuisen's registratie). De randen van de kepala en badan zijn afgezet in bloemranken. Volgens een kaartje dat bij de registratie van Veldhuisen zit, is het ontwerp buket semarangan genaamd. De doek was bestemd voor de Chinese markt en voor de export.