Kokerrok door Neettiy Kwee met bloemboeketten en vogeltjes

Maker
Vervaardiging: Neettiy Kwee
ca. 1950

Een kokerrok met bloemboeketten van chrysanten en wellicht pioenrozen. Er boven duiken twee vogels naar beneden. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De chrysant belichaamt voor Peranakan draagsters de herfst, en dus de fase in het menselijke leven die daarbij hoort, de middelbare leeftijd (idem). Pioenrozen symboliseren de rijpe vrouwelijke schoonheid. Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). Deze doek, hetgeen ook af te leiden valt uit het gebruik van donkere kleuren op de achtergrond, was derhalve bestemd voor oudere (Indo-)Chinese vrouwen en voor de export. De badan ('lichaam') is afgezet aan alle kanten in bloemranken met dezelfde bloemen. Het betreft een vervalsing van een Kwee Nettie.