Kokerrok door Lim Tin Giok met bloemboeketten en kleine vogels

Maker
Vervaardiging: Lim Tin Giok
ca. 1950

Aaneengenaaide kokerrok met rode kepala ('hoofd') en gele badan ('lichaam') met bloemboeketten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). Deze boeketten bevatten anjers, een bloem die voor (Indo-)Europeanen verwijst naar fijngevoeligheid, maar ook vaak door Peranakan gebruikt wordt als motief op hun kleding. Er boven vliegen vlinders en vogels en er omheen staan nog kleine bloemen afgebeeld. Vlinders ymboliseren meestal het huwelijks geluk, en ook de kleur rood heeft deze connotatie in het Chinese symboliek (Heringa, 1996). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De badan is aan alle zijden afgezet in bloemranken en heeft een achtergrondmotief van latar isen (opvulmotief; Heringa geeft aan dat aan de Noordkust deze opvulmotieven bekend zijn onder de naam tanahan, 1996). Deze doek is vervaardigd door Chinezen en was bestemd voor gebruik door alle culturele groepen.