Kokerrok door Hoo Je Kheng met bloemboeketten en Chinese vlinder

Maker
Vervaardiging: Hoo Je Kheng
ca. 1955

Aaneengenaaide kokerrok in blauw, violet, rose, oranje, geel en groen op leverkleurige en donkerrode basis. De kepala bevat een groot boeket met wellicht rozen, waarboven een grote Chinese vlinder vliegt, en ook een siervogel die naar beneden duikt. De badan is in donkerrood, met eveneens boeketten, doch kleiner dan die op de kepala, en op een achtergrondmotief van varenbladeren. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken. De afgebeelde bloemen zouden rozen kunnen zijn in volle bloei, die staan voor het volle leven en voortplanting (Heringa, 1996). Vlinders staan in de Chinese symboliek voor een gelukkig huwelijk, terwijl de vallende vogel kan refereren aan de Chinese feniks, een mythische vogel die staat voor de zomer, de oogst en welvaart. Al deze symbolen plus de gebruikte pasteltinten en de kleur rood maken de doek geschikt voor een pas verloofde of gehuwde (Indo-)Chinese dame (Heringa, 1996). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). De doek was bestemd voor de Chinese markt en voor de export.