Kokerrok door Hoo Hien Liong met boeketten lelies

Maker
Vervaardiging: Hoo Hien Liong
ca. 1930

Een losgehaalde kokerrok met blauwe badan ('lichaam') en rode kepala ('hoofd'), gebatikt in lichtblauw, rose, oranje, oker en groen met bloemboeketten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). De bloemen zijn lelies, door Europeanen geassocieerd met puurheid, maar door (Indo-)Chinezen met de giftige datura species, die daardoor beschermt tegen ziekte en andere kwade invloeden (Heringa, 1996). Er boven vliegen vlinders, symbolen voor huwelijks geluk, en zwaluwen, de aankondigers van een vroege zomer en voor Peranakan dus voor het aantreden van de middelbare leeftijd (idem). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). Deze doek was bestemd voor de Chinese makrt en voor de export.