Kokerrok door Hoo Hien Liong met boeketten chrysanten en vlinders

Maker
Vervaardiging: Hoo Hien Liong
ca. 1930 (ca0

Losgemaakte kokerrok met een lever-rosekleurige kepala ('hoofd') en rose badan ('lichaam'), beide met boeketten chrysanten. Boeketten (buket) zijn echte Europese motieven, die na de wettelijke gelijkstelling van Chinese immigranten en Peranakan aan de (Indo-)Europeanen in 1920 veelvuldig gebruikt werden door die bevolkingsgroepen om zo hun hoge status kenbaar te maken (Heringa, 1996). Boven de boeketten vliegen Chinese vlinders, symbool voor huwelijks geluk, en vogels die op zwaluwen lijken, de aankondigers van de zomer. Dit zou overeenkomen met de betekenis van de chrysanten in de Chinese symboliek. Chrysanten bloeien in de late zomer, vroege herfst, en representeren de middelbare leeftijd (Heringa, 1996). Na verloop van tijd werden de luxueuze kwaliteiten van de Peranakan batiks en een overvloed aan kleur belangrijker in het toekennen van status dan de gebruikte symboliek (Heringa, 1996). Deze batik was bedoeld voor de Chinese markt en voor de export.