Kokerrok door Gho Wan Kok met bloemboeketten, vogels, en vlinders

Vervaardiging: Gho Wan Kok
ca. 1930
Rembang (regentschap)

Nu open Peranakan (Indo-Chinese) kokerrok met blauwe badan ('lichaam') en roze kepala ('hoofd'), met bloemboeketten (hyacinthen?) waarboven vlinders en vogels vliegen. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloem had voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996). De badan heeft een achtergrond van takken (latar isen volgens de verzamelaar, een algemene term voor een opvulmotief). Gebruikte kleuren zijn twee tinten rood en blauw, groen en geel. De doek was bestemd voor de Chinese markt.