Kokerrok door Gan Kay An met bloemboeketten, vogels en vlinders

Maker
Vervaardiging: Gan Kay An
ca. 1940

Kokerrok, nu opengemaakt, met twee tinten blauw, lichtbruin, oranje, groen, lichtgroen op groene kepala ('hoofd') en paarse badan ('lichaam') met Europese motieven: bloemboeketten (buketan) van chrysanten of wellicht (pioen)rozen. Boeketten zijn oorspronkelijke echt Europese motieven, maar werden snel populair onder Indo-Chinezen, vooral na hun wettelijke gelijkstelling in 1920 aan de (indo-)Europeanen, als statussymbool (Heringa, 1996). Er boven vliegen nog een Chinese vlinder en een zwaluw. Volgens Veldhuisen draagt de doek kenmerken van de stijl van M. van Zuylen. De doek is gemaakt door (Indo-)Chinezen en was bestemd voor de Chinese markt en de export.