Kokerrok door Dua Sekawan met bloemen en grote vogels

Vervaardiging: Dua Sekawan
ca. 1985

Aaneengenaaide kokerro, met een bloemenboeket op de kepala ('hoofd'), en losse bloemen en siervogels, waaronder feniksen, op de badan ('lichaam'). Boeketten zijn oorspronkelijke echt Europese motieven, maar werden snel populair onder Indo-Chinezen, vooral na hun wettelijke gelijkstelling in 1920 aan de (indo-)Europeanen, als statussymbool (Heringa, 1996). De feniks is een vogel uit de Chinese mythologie, en algemeen symbool voor welvaart (Heringa, 1996). De doek is gemaakt door (Indo-)Chinezen en was bestemd voor alle culturele groepen.