Kledingspeld in de vorm van een doodshoofd met verpleegsterkap, vervaardigd voor Allerzielen

voor 1990
Mexico-Stad

Kledingspeld van een skelethoofdje met verpleegsterskapje op de bos krullen, die vervaardigd wordt t.b.v. Allerzielen. Toor beschrijft de Mexicaanse cultuur als fatalistisch, waarbij de dood moedig wordt aanvaard. Zelfs in tijden van rouw maakt men grappen over de dood (1964:236). Op 2 november, Allerzielen, worden overal skeletten en doodskoppen neergezet. Ze worden van allerlei materialen gemaakt, zo ook van suikergoed. Sommige voorwerpen worden neergezet in huis of bij graven van overledenen, terwijl klein suikergoed opgegeten wordt. De "Day of the Dead" in stedelijk Mexico is een tijd waarin sociaal commentaar geleverd wordt met een humoristische bijklank, vaak d.m.v. skeletten afgebeeld in alledaagse situaties (Carmichael et al., 1991:8).