Kindershirt door Batik Srikandi met traditioneel vruchtbaarheidsmotieven, Garuda-motieven

Maker
Vervaardiging: Batik Srikandi
ca. 1979
Surakarta (stadsgemeente)

Dit kindershirt heft twee mirong op de borst afgebeeld. Onder in het midden van het voorpand staat een gunung (berg) met twee sierlijke vogels ervoor. Mirong zijn twee naar elkaar gerichte vleugels met een sierlijke staart ertussen; het verwijst naar de Garuda, het heilige, mythische rijdier van de Hindoe-god Vishnu (McCabe Eliot, 1984:68; van Roojen, 1998:69-73; Heringa, 1996:171). De randen van de mouwen en onderkant van het shirt zijn versierd met banen met verschillende motiefjes. Het shirt is gemaakt in en Indonesische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.