Katoenen wikkelrok met zwaluwen, vlinders en bloemboeketten

ca. 1910
Kudus (regentschap)

Een rok die verschillende wikkelwijzen op twee manieren te dragen is, vandaar de naam pagi sore, ochtend-avond. De ene helft bevat drie elegante boeketten, zwaluwen, vlinders op golvende diagonale stroken. De andere helft bevat hetzelfde patroon op een algeheel achtergrondmotief van latar isen (algemene term opvulmotief), in dit geval gepelde rijst (beras). Het ontwerp heet buket tanahan pagi sore. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996). Deze rok was besmted voor de lokale markt en de export.