Katoenen wikkelrok met vruchtbaarheidssymbolen die tevens de Javaanse orde representeren

Banyumas (regentschap)

Wikkelrok met de badan ('lichaam') geheel in semèn-motief gebatikt. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984). In dit geval zijn sawat afgebeeld, hanen, bergen e.d. Sawat (grote vleugels met staart in het midden), is een motief dat de garuda representeert. Garuda is een half-vogel, half-mensachtig wezen. Volgens de indo-javaanse mythologie droeg Garuda Vishnu door de hemel. De Garuda is een oud koninklijk symbool (idem; van Roojen, 1998; Heringa, 1996). De onderkant bevat een imitatiekanten rand: booh. Volgens Veldhuisen is ook ayam puger afgebeeld, Volgens Heringa is dit een 'chicken in a coop', kip in een mand, dat een traditioneel Javaans motief is dat gedragen wordt door maagden tijdens de periode van opsluiting voor het huwelijk, maar ook door jonge vrijgezellen (1996). De rok was bestemd voor alle culturele groepen.