Katoenen wikkelrok met verschillende helften, met ruitpatronen, bloemen en vlinders

ca. 1930
Surakarta (stadsgemeente)

Wikkelrok met twee verschillend gebatikte helften, die door andere wikkelwijzen verschillend gedragen kunnen worden (pagi sore, 'ochtend-vroege avond'). Een helft bevat een groot sido mukti-motief, ruitpatronen die gevormd zijn door golvende lijnen en in welke losse motieven zijn gebatikt. In deze staan vlinders en bloemen. De andere helft bestaat uit florale motieven, vogels en vlinders op een ruitpatroon (pohon). De doek is gemaakt in een lokale batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.