Katoenen wikkelrok met verschillende geometrische achtergronden waarop bloemen en vlinders

ca. 1945
Pekalongan (regentschap)

Wikkelrok met vrijelijke kepala aan een uiteinde, derhalve toch een kain panjang kepala, doch zonder tumpal dus. De rok is een pagi sore, 'ochtend-vroege avond', en heeft dus twee verschillend gebatikte helften, zodat hij door andere wikkelwijzen verschillend gedragen kan worden. Een helft heeft een achtergrond van garis miring, diagonale banen gevuld met motieven. De andere helft heeft patola op de achtergrond: zich repeterende stervormige bloemen. Over beide helften heen zijn bloemen en vlinders afgebeeld. De rok is een Djawa Hokokai, wat in de tweede Wereldoorlog een Japanse organisatie die zorgde voor voedsel en mankracht voor het Japanse leger. Rokken die indertijd zijn vervaardigd naar Japanse smaak hebben dezelfde naam als deze dienst (Heringa, 1996:208).