Katoenen wikkelrok met verschillend gebatikte helften met hoofdzakelijk florale motieven

ca. 1950
Yogyakarta (stadsgemeente)

Deze rok is in twee helften verdeeld door verschillende motieven. De ene helft is meer traditioneel met het semèn-motief, waarin lars (vleugel), paviljoenen en florale motieven op grinsing zijn gebatikt. Grinsing lijkt op een slangenhuid en heeft apotropeïsche kwaliteiten, d.w.z. het beschermt tegen kwaad en ziekte (Heringa, 1996:210). De andere helft is 'moderner', met bloemmotieven, vogels en vlinders. Door de rok anders te wikkelen kan hij bij verschillende gelegenheden gedragen worden met andere motieven aan de voorkant. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68).