Katoenen wikkelrok met stoomboten op diagonale banen met traditioneel geometrisch motief

ca. 1920
Yogyakarta (stadsgemeente)

Wikkelrok met stoomboten op een achtergrond van diagonale banen (garis miring) met parang en florale motieven. Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). De stoomboot is oorspronkelijk natuurlijk een Europees motief. De doek is gebruikt als wandversiering. De rok is gemaakt in een lokale batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.