Katoenen wikkelrok met schuine banen, gevuld met geometrische motieven

ca. 1900

Wikkelrok met garis miring, diagonale banen, die gevuld zijn met o.a. het parang-motief, in dit geval parang menang. Parang behoort tot de zogenoemde verboden motieven, die in de 18e eeuw door de sultans van Midden-Java verboden werden voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984). Het zijn derhalve koninklijke symbolen. De onderkant en zijkanten van de doek bevatten een rode baan. De kain panjang was oorspronkelijk de officiële dracht aan de vorstenhoven van Midden-Java en van de aristocratie elders. Mannen dragen deze doeken anders dan vrouwen en de wikkelwijze hangt af van de sociale status van de drager. In Lasem was de batikproduktie was grotendeels in handen van Peranakan ondernemers (van Hout, 2001). Deze doek was bestemd voor alle culturele groepen en is vervaardigd in een Indo-Chinese werkplaats. Volgens de verzamelaar is de sierrand aangebracht met de cap.