Katoenen wikkelrok met patroon van cirkelvormen waarin een traditioneel geometrisch motief

ca. 1960
Yogyakarta (stadsgemeente)

Deze wikkelrok vertoont invloeden van meedere culturen. Zo is er het traditioneel Javaanse ceplok van zich repeterende geometrische motieven, in dit geval cirkels die gevuld zijn met het eveneens traditionele kawung-motief. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68). Het is afgeleid van de windroos. Ertussen is beras wutah gebatikt, een motief dat doet denken aan rijstkorrels. Volgens de gegevens van de verzamelaar is het patroon afgeleid van Arabische vloertegels; daarnaast noemt hij de doek Nieuwe Kunst. De doek is gemaakt in een lokale batikkerij en was bestemd voor heel Indonesië als afzetmarkt.