Katoenen wikkelrok met Garuda's op geometrische achtergrond

ca. 1910
Garut (regentschap)

De achtergrond van deze rok is bezaaid met stervormige bloemen behorende tot de categorie ceplok-motieven. Dit zijn zich repeterende geometrische vormen. Dit motief heet jlamprang, en heeft zijn basis in Indiase patola-doeken. Er op staan verschillende losse garuda's afgebeeld. Garuda is het heilige rijdier van de Hindoe-god Vishnu, en is tegenwoordig het symbool voor de Republiek Indonesië (MCCabe Elliot, 1984; van Roojen, 1998; Heringa,1996). Aan de bovenzijde is een katoenen band aangenaaid. Deze rok was bestemd voor alle culturele groepen.