Katoenen wikkelrok met boeketten, vogels en vlinders

ca. 1935
Surakarta (stadsgemeente)

Wikkelrok met twee verschillend gekleurde helften, waardoor de doek een pagi sore is, een 'ochtend-vroege avond'. Door andere wikkelwijzen kan de rok verschillend gedragen worden. De rok bevat boeketten, vogels en vlinders. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Deze rok is gemaakt op drie verschillende plekken en is derhalve een tiga negeri, vervaardigd in Lasem, Kudus en Solo (Surakarta). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.