Katoenen wikkelrok met boeketten, vlinders en traditionele geometrische motieven

ca. 1930
Kudus (regentschap)

Wikkelrok met boeketten op een andere achtergrond van traditionele geometrische motieven: één zijde met parang, de andere met kawung. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (McCabe Elliot, 1984:68).Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De rok is een tiga negeri, 'drie landen', en is dus vervaardigd, of gebatikt, in drie verschillende steden: Lasem, Kudus en Surakarta (Solo). Volgens Veldhuisen is de doek gebruikt door de adel van de Minangkabau van Sumatra. De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor de lokale markt en voor de export naar Sumatra.