Katoenen wikkelrok met bloemranden en geometrische bloemen

ca. 1950
Pekalongan (regentschap)

Deze kain panjang pagi sore, 'ochtend-vroege avond', heeft verschillend gebatikte helften, diagonaal gescheiden. Beide helften hebben in de buitenhoek een bulan, bloemensierrand. Een helft heeft daarnaast jlamprang, geometrische stervormige bloemen die zijn afgeleid van Indiase patola-doeken. De andere helft een parang klitik-variatie, een middelgrote parang. Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). De rok is vervaardigd in een Arabische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.