Katoenen wikkelrok door Tjoa Siang Gwan met boeketten, vlinders en bloemenmandjes

Maker
Vervaardiging: Tjoa Siang Gwan
ca. 1925
Surakarta (stadsgemeente)

Drukke wikkelrok vol florale motieven, waaronder pohon (bloeiende planten, bomen), bloemenmandjes en boeketten. De doek is gebatikt in drie verschillende plaatsen: Lasem, Kudus en Solo (Surakarta), en is derhalve een tiga negeri ('drie landen'). Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs en Indo-Chinezen.