Katoenen wikkelrok door The Tie Siet met verschillende helften met boeketten

Vervaardiging: The Tie Siet
ca. 1930
Pekalongan (regentschap)

Door een doek te batikken met verschillende helften, kon men de rok op meerdere manieren wikkelen en dus bij meerdere gelegenheden dragen, vandaar de term pagi sore: 'ochtend-vroege avond'. Deze rok heeft takken met, of boeketten van bloemen, met erboven vliegende vogels en vlinders. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). De rok is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor Indo-Chinezen en voor de export.