Katoenen wikkelrok door Rochul Komariah met bloemen en enkele vleugels

Vervaardiging: Rochul Komariah
ca. 1960
Pekalongan (regentschap)

Wikkelrok met grote lars (enkel vleugel-motief) en bloemen, volgens Veldhuisen een semèn-patroon. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Veldhuisen's informant noemt het patroon bondet. De lar verwijst naar Garda, het heilige, half mens-half vogel wezen dat de Hindoe-god Vishnu door de hemel rijdt. Garuda is tegenwoordig het symbool voor Indonesië (McCabe Elliot, 1984:68; van Roojen, 1998:69-73; Heringa, 1996:171). Deze rok is gemaakt in een Arabische batikkerij en was bestemd vor alle culturele groepen.