Katoenen wikkelrok door The Hong Oe met chrysanten op traditionele geometrische motieven

Maker
Vervaardiging: The Hong Oe
ca. 1920
Yogyakarta (stadsgemeente)

Kain panjang pagi sore, hetgeen wijst op de tweevoudige bruikbaarheid van de doek door verschillende wikkelwijzen. Dua negeri betekent 'twee landen' en geeft aan dat de doek in twee gebieden vervaardigd (e.g. gebatikt) is, namelijk Pekalongan en Yogyakarta. De ene helft van de doek is gebatikt met diagonale banen met bekende geometrische motieven, o.a. parang. Het parang-motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). De andere helft bevat chysanten op kawung. De kawung behoort tot de zogenaamde verboden motieven, die door de sultans van Midden-Java in de 18e eeuw werden uitgeroepen tot koninklijke symbolen, en derhalve verboden waren voor het gewone volk (idem). Verder zijn nog florale motieven gebatikt (idem). De doek is gemaakt in een Indo-Chinese batikkerij en was bestemd voor alle culturen.