Katoenen wikkelrok door fact. Darna met Garuda-motieven en bergen

Vervaardiging: Fact. Darna
ca. 1940

Katoenen wikkelrok, horizontaal opgesplitst in twee helften door een zigzaglijn. Aan een kant daarvan effen wit; de andere zijde bevat sawat, lars, bergen, garuda, en vogelfiguren. Dit patroon noemt men semèn. Het semèn-motief is een geheel aan symbolische motieven die verwijzen naar de betekenis van het woord: 'ontspruiten', of 'groeien'. Dit motief bevat zoveel symboliek dat het zowel staat voor vruchtbaarheid, als voor het Javaanse geloof in een kosmische orde (McCabe Elliot, 1984:68). Sawat (grote vleugels met staart in het midden) en lar (enkel vleugelmotief) zijn motieven die de garuda representeren. Garuda is een half-vogel, half-mensachtig wezen. Volgens de indo-Javaanse mythologie droeg Garuda Vishnu door de hemel. De Garuda is een oud koninklijk symbool (idem; van Roojen, 1998:69-73; Heringa, 1996:171). De doek is geglansd en werd vervaardigd in een Indonesische batikkerij.