Katoenen vrouwenjas versierd met borduurwerk

Doorzoek de website met tags
voor 1957
Luang Prabang

Behoort tot een volledig (vermoedelijk dagelijks) kostuum, met rok en omslagdoek. Bij Hmong / Miao worden kostuums en sieraden niet alleen beschouwd als kleding om basisbehoeften te vervullen, maar ook als dierbare kunstwerken die het denken en doen van Miao verbeelden. Ze vormen een maatstaf van de creativiteit en esthetiek van de maker. Vanaf zes, zeven jaar beginnen meisjes met naaldwerk, weven en verven. Tijdens belangrijke dagen lijken festiviteiten op een modeshow ((Yaohua, 1987:14). Allerlei technieken worden gebruikt om kleding te versieren, in motieven die van alles kunnen reflecteren: van het dagelijkse leven tot lokale verhalen en personages. Zilveren sieraden dragen bij aan een edele uitstraling en schoonheid, het is de belangrijkste vorm van versiering. Na de oprichting van Nieuwe China in 1949, paste de Miao-mode zich ook aan door de introductie van nieuwe stoffen, chemische verfstof en naaimachines. De Hmong, vaak beter bekend onder hun Chinese naam Miao, zijn een van de meer dan vijftig minderheidsgroepen in China. Ze wonen verspreid over zeven zuidelijke provincies en kennen een lange historie. de textiele creativiteit van Hmong is wereldberoemd. Er zijn meer dan honderd verschillende typen Hmong kostuums. ze reflecteren alle historische veranderingen, de natuurlijke omgeving, de economische standaard en reflecteren taalverschillen ((Yaohua, 1987:15-17). Vervaardiging Zwarte basiskatoen vermoedelijk zelf geweven, overig materiaal gekocht via handel. Kleurig zijde borduursel. Zijsluiting via drie knoopsluitingen.