Katoenen tuniek door Asmoro met mythische dieren, vissen en het symbool voor een lang leven

Vervaardiging: Asmoro Arifin
ca. 1976
Pekalongan (regentschap)

Witte baju kurung met blauwe opdruk. Een baju is een tuniek of jasje zonder kraag, met een split voor bij de hals. Het woord is afgeleid van het Perzische bazu, hetgeen schouderkledingstuk betekent. Op de voorkant staat een grote Chinese draak afgebeeld. In Chinese volkskunst hebben decoraties altijd een betekenis: de feniks representeert een lang leven, terwijl een kilin staat voor welvaart. De kilin, draak en feniks zijn spirituele dieren. De draak is het mannelijke symbool voor perfectie en heeft bovennatuurlijke krachten. De symbolische betekenis van de draak in China is in Indonesië omgekeerd. Terwijl in China de draak een mannelijke connotatie heeft, wordt hij in Indonesië als vrouwelijk gezien. Mythische dieren zijn doorgaans apotropeïsche symbolen, hetgeen verwijst naar hun beschermende eigenschappen tegen ziekte en ongeluk (zie Heringa, 1996:66; 108). Zo ook dus de kilin, die ook op deze tuniek is afgebeeld. De kilin heeft schubben, hoeven en soms een hoorn en is bekend in het Confucianisme als een goed teken, staande voor een lang leven en groot geluk (Duggan, 2001:94). Het voorwerp is gemaakt van kain kendongan bayi (gegevens Veldhuisen). De tuniek is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor alle culturele groepen.