Katoenen slaapbroek met veldboeketten, vlinders, libelles en vogels

ca. 1910
Pekalongan (regentschap)

Broek die door Indo-Europeanen en later ook -Chinezen binnenshuis gedragen werd uit gemak. De motieven bestaan uit boeketten, vogels, libelles en vlinders. Boeketten waren oorspronkelijk echt Europese motieven, en de soort afgebeelde bloemen, maar ook dieren, hadden voor verschillende culturele groepen een eigen symboliek (Heringa, 1996:66). Aan de bovenkant zit een katoenen band. Veldhuisen vermoedt dat de rok is gemaakt van een sarong. De broek is vervaardigd in een Indo-Chinese werkplaats en was bestemd voor alle culturele groepen.