Katoenen slaapbroek met grote vlinders op geometrisch patroon

ca. 1920
Surakarta (stadsgemeente)

Op deze slaap- of huisbroek, zoals thuis gebruikt door (Indo-)Europeanen en later ook -Chinezen, zijn grote vlinders gebatikt op een achtergrond van een middelgrote parang-variant, de parang klitik. Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). Deze broek is gemaakt in een Indonesische werkplaats en was bestemd voor alle culturele groepen.