Katoenen schouderdoek in rechthoekige vlakken verdeeld met veel kleine bloem-, vlieg- en vogelmotieven

ca. 1880
Sumatera

De doek heeft een blauwe rechthoekig vlak in het midden, dat gevuld is met kleine bloemen, vogels en vlinders. De ruimte er omheen is crèmekleurig, en staat vol ranken, bloemen en bladeren. Deze rechthoekige vorm is weer afgezet met een blauwe rand, met kleine driehoeken die naar binnen wijzen. Selendangs werden meestal gebruikt als schouderdoek door vrouwen, of om dingen en kinderen mee te dragen. De buitenste rand is rood. In Lasem was een groot deel van de batik voor de export naar Sumatra bestemd. De batik produktie was grotendeels in handen van de Peranakan (van Hout, 2001). Ook deze was bestemd voor Sumatra.