Katoenen schouderdoek met traditioneel geometrisch motief en imitaties van verschillende uitsparingstechnieken

ca. 1930
Yogyakarta (stadsgemeente)

Rechthoekgie doek met in het midden een rose modang (langgerekte ruitvorm). De rand is in imitatie van de uitsparingtechnieken tritik en plangi gedaan. Bij tritik ontstaan motieven doordat delen van de stof worden uitgespaard door het aantrekken van een door de doek genaaid koord. Plangi behelst het uitsparen van delen stof door ze af te binden. Om de centrale ruit zijn parang-motieven gebatikt, en wel het parang menang. Het parang motief is één van de zogenaamde verboden motieven. Deze motieven werden door de sultans van Yogya en Solo verboden voor de gewone burgers te dragen. Parang betekent (klein) zwaard, en symboliseert macht en groei (McCabe Elliot, 1984:68). De doek is gemaakt in een Indonesische batikkerij en was bestemd voor Indonesiërs.