Katoenen schouderdoek met patroon van geometrische motieven, met daarop bloemmotieven

ca. 1930
Bantul (regentschap)

Schouderdoek met achtergrondmotief van de badan ('lichaam') in parang, één van de in de 18e eeuw verboden motieven van Midden-Java (McCabe Elliot, 1984). Er overheen is twee keer een bloemarrangement afgebeeld. De uiteinden bevatten papan en tumpal, daarnaast de middenruiten van gigi balang, een Chinese aanpassing van een traditionele kepala ('hoofd', onderdeel van kain panjangs en sarungs, Heringa, 1996). Deze zijn gevuld met florale motieven en bladeren. Gebruikte kleuren zijn typisch Midden-Javaans: blauw, bruin en crème. Selendangs zijn typische vrouwenkledingstukken en worden gebruikt als schouderdoek of om marktwaar of kinderen in te dragen. Deze doek was bestemd voor alle culturele groepen van Indonesië.