Katoenen schouderdoek met langgerekte middenruit, florale motieven en vogels

ca. 1890

Doek, gebruikt door vrouwen om de schouders of om dingen of kinderen mee te dragen. De doek heeft een crèmekleurige achtergrond, met er op in het midden een langgerekte ruitvorm, modang, met aan de binnenzijden cemukiran en verder nog kleine bloemvormen. Aan de buitenzijden zit een krullerige rand (booh). De badan ('lichaam') staat vol met kleine florale motieven: bloemen (celuki, anjer), en vogels. Dit vlak is omkaderd met een blauwe sierrand. De doek is gemaakt in een Indo-Chinese werkplaats en was bestemd voor alle culturele groepen.